Pretraži FILMSKI BLOG

Google pretraga

Custom Search

18 rujna 2010

Kratki film o ubijanju / Krotki film o zabijaniu / (1988)


Poljska, 1988., drama, 84 min.

Režija: Krzysztof Kieslowski

Uloge: Miroslaw Baka (Jacek Lazar), Krzysztof Globisz (advokat Piotr Balicki), Jan Tesarz (taksista), Krystyna Janda (Dorota), Olgierd Luaszewicz (Andrzej)...

Proslavljeni Kratki film o ubijanju, Krzysztofa Keislowskog snimljen je kao segment njegova Dekaloga inspiranog sa 10 biblijskih zapovijedi nastalog u produkciji poljske televizije. Dva segmenta tv-dekaloga distribuirana su u formi filma od kojih je prvi „Ne ubij“ preimenovan u Kratki film o ubijanju. Treba istaći i činjenicu da je Dekalog nastao na zalazu poljskog komunizma, kojeg je Kieslowski oštro kritizirao, ali svjestan činjenice da sama demokratizacije ne rješava brojne društvene dileme,Kieslowski se okrenuo univerzalnim temama. 

Priča je to o mladom Jaceku koji besciljno luta sumornim betonskim kvartovima Warszawe a zatim, bez ikakvog očitog motiva, brutalno ubije taksistu. Nedugo zatim biva uhapše i izveden pred sud. Za branitelja mu je dodjeljen mladi Piotr Balicki, koji kroz svoje prvo vatreno krštenje preispituje i svoj cinični stav prema sudstvu i pravnom poretku uopće.

Film je izazvao mnoge kontraverze najprije zbog izrazito realističnog prizora ubistva taksiste te Jacekova smaknuća prilikom izvršenja smrtne kazne. U samoj Poljskoj, socijalne implikacije filma bile su iznimne samom činjenicom da je pokrenuo zahjteve za ukidanjem smrtne kazne. Film je s druge strane proslavio Kieslowskog te mu donio niz značajnih priznanja među kojima treba istaći nagradu Europske akademije za film te specijalnu nagradu žirija na filmskom festivalu u Cannesu.

Mnogi drže da se radi o iznimnom remek djelu europske kinematografije obzirom na savršenost filmske cjeline u odnosu na prostor i vrijeme u kojem se ona odvija. Posebno je hvaljena fotografija Slawomira Idziaka, koji je za potrebe snimanja filma koristio 600 različitih filtera kako bi atmosferu oko glavnog junaka i cijele priče učinio depresivnom i tamnom. Filteri su uklonjeni pred kraj filma, kao simbol njegova završetka.

Filmski su podmotivi brojni. Kieslowski se tako bavi i uticajem slučajnosti na život pojedinca a portret jednog zločina, pretvara u instrument majstorske dramaturške implikacije različitih životnih sudbina prikazanih na vrlo jednostavan ali do perfekcije suptilan način, kroz jedan surovi zločin ali i isto tako surovu kaznu.
Ocjeni film:

Nema komentara: