Pretraži FILMSKI BLOG

Google pretraga

Custom Search

15 srpnja 2015

MILIJUNAŠ S ULICE/ Slumdog Millionaire/ (2008)



SAD,2008, drama, 120 min.

Režija: Danny Boyle

Uloge: Dev Patel (Jamal K.Malik), Anil Kapoor (Prem Kumar), Saurabh Shukla (Srinivas), Freida Pinto (Latika)...

Slavodobitnik Oscara za najbolji film 2008. godine, Slumdog Millioner, melodrama je o mladiću iz sirotinjske četvrti Mumbaya, koji preko noći postaje milijunaš zahvaljujući sudbinski tačnim odgovorima koje daje na kvizu „Tko želi biti milijunaš“. Nastao kao adaptacija knjige Q & A indijskog pisca i diplomate Vikasa Swarupa, film slijedi prepoznatljivu dinamiku veoma uspješnog britanskog reditelja Danny Boyla, čijeg se spajanja socijalnog i sudbinskog konteksta drame sjećamo još iz Trainspottinga.

Jamal Malik se bori za sve u svom životu, od preživljavanja do ljubavi prema Latiki a ta ljubav na kraju i pobjeđuje. Smješten u kontekstu stvarne Indije, film se međutim ne angažira u socijalnom smislu, nego više ističe univerzalnost priče o junaku miliona gledatelja kviza koji u njemu vide otjelovljenje vlastitih želja. Nastao kroz sinergiju Hollywooda i Bollywooda, film ostavlja bez daha, a emotivna angažiranost i izvrstan soundtrack sa, u osnovi indijskom masala muzikom, praćen je tehnički savršenom fotografijom i montažom. Zamjeraju mu se, s druge strane, povremene dramaturške nelogičnosti i nerealna vremensko-prostorna konotacija u pojedinim scenskim segmentima, no usprkos tome, živopisan i skladan u odnosu na cjelinu, film je pobrao brojne hvalospjeve kako kritike tako i publike.

Dobitnik je osam Oscara (između ostaloga za najbolji film, režiju, scenarij, fotografiju i montažu), sedam nagrada BAFTA-e, četiri Zlatna globusa a osvojio je nagrada i na brojnim filmskim festivalima.

Ocjena:

FILMSKI BLOG  4/5
IMDB     8/10
METACRITIC   86/100

05 siječnja 2014

GRAVITACIJA / Gravity / (2013)

SAD, 2013, drama,90 min.

Režija: Alfonso Cuarón

Uloge: Sandra Bullock (Ryana Stone), George Clooney (Matt Kowalski), Ed Harris (glas iz Houstona)

Gotovo još od vremena Kubrickove Odiseje, dugo se nije pojavio film koji na tako avangardan način, filmski i tehnološki, eksploatira svemir u svrhu filmskog motiva, kao što je Gravity, meksičkog redatelja Alfonsa Cuaróna.

I poput velikih a jednostavnih izuma, Cuaronóva priča je jednostavna: Na svom prvom svemirskom zadatku, dr.Ryan Stone pokušava da u pratnji iskusnog astronauta Matta Kowalskog, popravi svemirski teleskop Hubble. No havarija na ruskom satelitu dovodi do eksplozije u kojoj svemirom pršte ubojiti komadi raspalog satelita. Par ostaje bez komunikacije sa zemaljskom stanicom u Houstonu i započinje borbu za spašavanje u situaciji nulte gravitacije.  

Priča tako jednostavna a tako mnogo govori. Jer smješten u prostoru svemirske beskonačnosti kao antipod filmskom scenografskom i dramaturškom minimalizmu sa jednom glavnom i jednom sporednom ulogom, film se na nevjerovatno originalan način dotiče univerzalne teme opstanka, borbe, samoće i pobjede. Gotovo religiozno i iracionalno govori da sve što se dešava, i kroz šta čovjek prolazi, dešava se s razlogom te da se ne može pobjeći od usuda makar to značilo da se borimo za opstanak i u momentima kada za to ne postoje razlozi kojih smo svjesni. Religija, biologija ili put evolucije ljudskog roda, no opstajemo ne znajući stvarni razlog. Prema priznanju samog reditelja, ključni motiv je ljudska evolucija i resciliencija, povratak životu, oživljavanje. Film tako započinje pogledom na ljudsko dostignuće u svemiru a završava izlaskom iz vode i uspravljanjem glavne glumice kao alegorija na antropološke činjenice u ljudskoj evoluciji. „To je evolucija ljudskog života u jednoj veoma kratkoj sceni“

Naslov filma izvrsno govori o samom sadržaju te u kontekstu završne scene na vrlo jednostavan način opisuje koliko kao obična ljudska bića nismo svjesni vrijednosti koje posjedujemo a počnemo ih cijeniti u momentu kada ih izgubimo. Gravitacija u ovom filmu ima kontekst i religioznog i tehnološkog i prirodnog.

Premijerno prikazan na venecijanskom filmskom festivalu 2013., film je izazvao ovacije kako kritike tako i publike. Posebno je isticana fotografija Emmanuela Lubezkog te uloga Sandre Bullock (prvobitno planirana Angelina Jolie, a ulogu je zbog trudnoće morala odbiti i Natalie Portmann). Jer upravo je ona svojom filmskom transformacijom doprinijela realističnom prikazu borbe za preživljavanje u surovim uslovima, u kojima glavna junakinja preispituje potrebu da li je ta borba potrebna i svrsishodna u emotivnom košmaru straha i uspomena kroz koje prolazi.

Film predstavlja kompletan digitalni uradak (osim završne scene) u kojem su zbog autentičnosti svemirskog prostora, u scenama u kojima glumci lebde u otvorenom svemiru, snimljena samo lica te naknadno monitrana u digitalnu fotografiju.

Gravity je film savršenog umjetničkog dojma, te vrhunsko vizuelno i tehnološko dostignuće suvremene filmske umjetnosti.

Ocjenite film:

01 siječnja 2014

Vrtoglavica /Vertigo/ (1958)

SAD, 1958, triler, 128 min.

Režija: Alfred Hitchcock
Uloge: James Stewart (detektiv John «Scottie» Ferguson), Kim Novak (Madaleine Elster/Judy Barton), Barbara Bel Geddes (Midge Wood), Tom Helmore (Gavin Elster)...

Umirovljeni detektiv Scottie Ferguson unajmljen je od strane svog prijatelja sa koledža sa zadatkom da prati njegovu suprugu jer sumnja da ga vara. Scottie počinje pratiti gospođu Elster čime započinje kompleksni vrtlog u kojeg bude uvučen, uzrokovan Scottijevom vrtoglavicom zbog čega je i umirovljen te prilično uzburkanom prošlošću gospođe Elster. Stvari se odvijaju u dva pravca: gospođa Elster pati od amnezije ili se tako čini, naizgled, nije ni svjesna da luta ulicama San Francisca. S druge strane Scottie je zaljubljen u nju ali mu nije jasna u koju od njih. Gospođa Elster naime ima dvojni identitet. Ukratko,priča o dvije obsesije: obsesija vlastitom prošlošću i obsesija ženom.

Naizgled jednostavna priča čija produkcija nije potpisana od strane reditelja Alfreda Hitchcocka iako njemu pripada, početak je, priznat će mnogi, podžanra psihološkog trilera u njegovom savremenom izdanju, na čiju se tradiciju naslanjaju mnogi kasnije nastali filmovi ponajprije Brian de Palme i Davida Lyncha. Hitchcock je ostao avangardan. Christopher Nolan tako u oba svoja filma (Memento i Nesanica) koristi motiv bolesti kako bi iskonstruisao priču o svojim likovima koji kao i Hitchcockova gospođa Elster ne znaju da li pripadaju prošlosti ili sadašnjosti. Steven Spielberg kopira njegovu tehniku kamere zoom-in i vraćanje unazad kojom se stvara specifična dubina slike.

Vertigo, izazvan strahom od visina, također se može svrstati pod pojam:čisti Hitchcock što podrazumijeva vizuelne inovacije, priča sa kojom nikad niste načisto jer se stvari odvijaju mimo onoga što se očekuje te efekti filmskog soundtracka koji pravi tenziju u momentima kada im dramaturški nema mjesta. I još nešto: brilijantni James Stewart i Hitchcockova opsesija hladnim plavim ženama u Vertigu otjelovljena likom kojeg tumači Kim Novak (za ulogu je prvobitno planirana Vera Milles ali je ulogu morala odbiti zbog trudnoće).

Film je međutim dugi niz godina bio nepravedno zanemaran, ignoriran od strane američke kritike i redovno izostavljan sa lista tzv.klasika.Dobio je samo dva Oskara (za zvuk i tzv.art direction), dok su poptuno ignorirane vrhunske filmske uloge Stewarta i Novak. Nepravda je donekle ispravljena, pa je Vrtoglavica svoje ponovno izdanje doživljela 1997. godine i redovno se ubraja među 10 najboljih filmova svih vremena.

I zaista, film se može promatrati kroz dvije prizme: jedna je psihološka, druga filozofska jer dolazimo do zaključka da je sadšnjost konstruisana slikama prošlosti ili je prošlost samo dio našeg uma kojem se po potrebi vraćamo. Ili zaključiti da je ovo kompleksna i vrhunska filmska priča što bi svakako bilo najispravnije.

Ocjenite film: