MASTER /The Master/ (2012)
,
2012, drama,144
min.
Režija: Paul Thomas Anderson
Uloge:
Joaquin Phoenix (Freddie Quell), Philip Seymour
Hoffman
(Lancaster
Dodd), Amy Adams (Peggy Dodd),
Jesse Plemons (Val Dodd), Laura Dern (Helen Sullivan)…
Mnogo je nedoumica oko Andersonova filma The Master, premijerno prikazanog na
vencijanskom filmskom festivalu 2012. godine. Najprije zbog uzajamne
fascinacije između Freddia Quella i Lancastera Dodda a potom i zbog prikazane
analize kulta, čiji je Dodd predvodnik. Film ostavlja dovoljno prostora za
tumačenja u bilo kojem pravcu: da li su Freddie i Dodd samo naizgled antipod
jedan drugom a suštinski slična bića i tijelima dvojice različitih muškaraca i
zbog čega Anderson kultom Metode direktno sugerira kvazi metodološki pristup
tzv. Scijentološke crkve iako je to nakon premijere filma u više navrata
demantirao.
Freddie Quell ratni je veteran koji se nakon
liječenja traumatskog postratnog sindroma, bezuspješno pokušava skrasiti na
jednom mjesto. Sam, u nemogućnosti da se ponovo integrira u društvo, pronaći će
svoje mjesto na brodu Lancestera Dodda, vođe zagonetnog kulta The Cause, koji propagira neznantsveno
priznatu metodu putovanja kroz vrijeme kako bi čovjek spoznao svoje stvarno
biće. Zanimljivo, Dodd želi pomoći Freddiju, izliječiti ga od njega samog i
smatra ga idealnim „pokusnim kunićem“ za primjenu svoje teorije. Freddie
prihvata igru, jer ga konačno neko prihvaća i pokušava razumjeti, No njihov se
odnos razvije u pravcu uzajamne fascinacije koja leži u karakternim sličnostima
dvojice istraumiranih muškaraca. Na drugom kraju priče je Doddova supruga
Peggy, žena iz sjene, kreator njegovih uspjeha i osobe koje drži na okupu ne
samo porodicu nego i sami kult.
Vrlo je zapažena uloga Joaquina Phoenixa.
Transformacija u neurotičnog i agresivnog lika posebno je dojmljiva sa izrazito
sugestivnim izrazima lica. Iako također hvaljena, Hoffmanova gluma ostaje
pomalo klišeizirana te na momente izvan konteksta.
Ubrzo nakon premijere, sam Anderson
demantirao je vezu između prikazanog kulta The
Cause i Scijentološke crkve. Premda je scenarij bio inspiriran utjecajima
modernih religijskih pokreta u suvremenom američkom društvu, ne može se reći da
se film bavi isključivo ovom tematikom. Što zapravo i jeste osnovni nedostatak
filma, ma koliko ga se višedimenzionalno pokušavalo posmatrati. Različite
filmske motive, Anderson je razvijao paralelno pokušavajći im pronaći utočište
u dva slična lika smještena u različite kontekste.
Možda, a možda i ne, ostaje na svakom gledatelju ponaosob da popuni praznine na mjestima gdje ih u filmu uoči.
Primjedbe